zaterdag 14 februari 2009

Keramiek en beeldhouwkunst

Ontmoeten de keramist en de beeldhouwer elkaar, zo ja: waar?
Het is moeilijk te zeggen waar beide kunstvormen beginnen, eindigen en elkaar al dan niet ontmoeten. Er is zeker een spanningsveld.
Een beeldhouwer is niet noodzakelijk een steenkapper zoals een keramist niet noodzakelijk een pottenbakker is; omgekeerd wel: iedere mus is een vogel maar niet ieder vogel is een mus...
In mijn eerste bericht meldde ik al dat ik een broer heb die professionnele beeldhouwer is.
Zie http://www.holderdebolder.be/, (mijn broer heeft dus ook iets met bollen...?)...vraag eens "leo de buysere"aan Google en zie ook http://picasaweb.google.com/Georgesonweb waar ik een reeks foto's van werken van Leo toon.

Ik dacht ooit dat keramiek veel meer mogelijkheden biedt dan beeldhouwkunst om het oppervlak van een werk te versieren: oneindig veel types glazuren, engobes, kleuren, enz...terwijl de beeldhouwer zich zou moeten beperken tot steen, brons en polyester. Ik heb onlangs bij mijn broer ervaren dat dit laatste materiaal, polyester, zeer veel mogelijkheden biedt wat textuur en kleur betreft en keramiek kan evenaren. Ik heb met evenveel verwondering vastgesteld dat hij een beeld nu in een soort "isomo" of PU-schuim(?)maakt i.p.v. klei, wat een enorme verlichting van het werk uitmaakt.

Ik wou tonen aan mijn broer wat de keramist kan... en wou onderstaand beeld van hem in gietklei maken en versieren met allerlei glazuren en kleuren:


Ik heb moeten vaststellen dat dit niet "gietbaar" was omdat het reliƫf te groot is waardoor de klei niet kan krimpen en van de mal loskomen; het kwam er als volgt uit:


Op advies van mijn IKA leraar Bruno Vermeiren heb ik het beeld meer gestyleerd door er de "putten" uit weg te werken en de koppen af te hakken(!)...om te komen tot:




Ik stel vast dat het iets mysterieus geworden is: weinigen zien er nog de "verliefden" in zoals in het origineel beeld.

De toepassing van verschillende engobes en glazuren laat toe een zeer verschillend effect te bekomen zoals in voormelde foto-Internet-site http://picasaweb.google.com/Georgesonweb

De serie krijgt de titel "Variatie op een thema van Leo De Buysere".

Ik ben tot de conclusie gekomen dat beide kunstvormen hun eigen domein hebben, hun eigen beperkingen hebben, elkaar kunnen ontmoeten en dat keramiek een meerwaarde kan zijn voor een beeldhouwwerk. Een gevoelig punt is wellicht dat bij de toepassing van keramiek niet alleen de naam van de beeldhouwer kan vermeld worden zoals dit bij bronsgieten wel het geval is.
Nog een paar voorbeelden:




Geen opmerkingen:

Een reactie posten