maandag 9 februari 2009

Zie ik daar buitenaardse wezens?



Je zou het zo kunnen zien maar het zijn jammer genoeg aardse wezens in het jaar 2540 of misschien nog vroeger...

Mijn inspiratiebronnen voor dit werk waren:

- De spaanse keramiste Angel Garraza
- De roman "Brave new world" van Aldous Huxley (1932)
- Hedendaagse ontwikkelingen zoals genetische manipulatie, enz.

Je ziet dus de maatschappij zoals die er over enkele eeuwen zou kunnen uitzien en waarvan de trefwoorden zijn:
Ik citeer uit Brave new world:
gemeenschappelijkheid
gelijkvormigheid
gelijkmatigheid
consumentisme
onmiddellijke behoeftenbevrediging
massaproductie

en voeg er aan toe:
DNA
stamcelonderzoek
genetische manipulatie
ggo's


Treffend vind ik (ik citeer uit Wikepedia) : wanneer Huxley "Brave New World" schrijft in 1931 was dit aan het begin van de wereldwijde depressie ten gevolge van de Amerikaanse beurscrash in 1929. Mensen verloren hun spaargeld en er heerste een grote werkloosheid, het zogezegde perfecte kapitalistische systeem gebaseerd op consumptie sprong als een luchtbel uiteen. In Europa heerste er bovendien een algemene angst voor de amerikanisering. Huxley, die voordien al Amerika had bezocht, verwerkt zijn spottende ideeën over de Amerikaanse cultuur zoals de misleidende reclame en seksuele promiscuïteit in zijn boek.

Het is dus nog meer dan actueel...?

Wil je meer weten over deze roman...lees dan mijn volgende berichten, dan citeer ik uit Wikepedia.

Nog enkele foto's van de maatschappij in het jaar 2540:




teambuilding: alle neuzen in dezelfde richting:



Vergis ik mij van roman?
"Le rouge et le noir" van Stendhal, maar dan wel een eeuw vroeger...(1830)



Tot slot citeer ik nog NIKOLAJ BERDJAJEW (1874-1948):

Utopieën blijken veel uitvoerbaarder dan men vroeger dacht. En wij staan tegenwoordig voor een heel wat angstwekkerder vraag: Hoe kan men vermijden dat zij voorgoed worden verwezenlijkt? ...Utopieën zijn te verwezenlijken. Het leven beweegt zich in de richting van utopieën. En misschien staan wij aan het begin van een nieuw tijdperk, een tijdperk waarin intellectuelen en de ontwikkelde klasse zullen gaan zinnen op middelen om utopieën te voorkomen en terug te keren tot een niet-utopische, minder 'volmaakte' en vrijere samenleving.

1 opmerking:

  1. dit werk vind ik persoonlijk het meest geslaagd! hier kan je nog mee verder, paps! heb al een idee, voor bij ons thuis in Merelbeke!

    BeantwoordenVerwijderen